comment 0

Social Media in 2013: organisaties worstelen nog steeds | #eday2013

We zijn als consument zo vergroeid met al die sociale kanalen. En ik kan mij eigenlijk niet meer herinneren wanneer ik het fenomeen voor de eerste keer op de eDay hoorde als potentiele marketing tool, maar dat moet al een fors aantal jaren terug zijn.

Transparantie
Nu, 2013, is het onderwerp nog steeds actueel. De openingskeynote van Ji Lee van Facebook is niet per ongeluk een keynote. Lee vertelde in een zwaar Koreaans accent hoe hij bij Facebook terecht is gekomen en de onmetelijke waarde die bedrijven als Facebook voor bedrijven hebben: het bieden van transparantie. Een slechte review of beoordeling en bedrijven kunnen massaal hun spullen niet meer kwijt. Facebook heeft daar voor een deel aan bijgedragen.

Ji Lee Facebook

Gouden Ei
Lee noemt Facebook een plek waar vrienden en familie samen komen voor een ‘dinnertable conversation’. Bij die conversatie zijn bedrijven wat hem betreft van harte uitgenodigd. Een uitnodiging die ik mij overigens niet kan herinneren. Dat is volgens mij ook de grote misvatting. Bedrijven die denken dat ze ongestraft, zonder hun schoenen uit te doen bij ons thuis aan tafel kunnen plaatsnemen, om de doodeenvoudige reden dat ze weten waar ik woon, die hebben het mis. Wat dat betreft wordt er weliswaar veel geld verdiend met het inzetten van Social Media, Facebook voorop, maar heeft men het gouden ei nog altijd niet gevonden.

Journaal
Het valt mij op hoeveel bedrijven nog worstelen met de manier waarop ze het beste social kanalen kunnen inzetten. Nederlands grootste journalistieke instituut de NOS bijvoorbeeld. Rachid Finge heeft sinds kort de nobele taak om de inzet van social media richting te geven binnen de NOS. Het maakt deel uit van een verjongingsslag. Verjonging in het bijzonder van de doelgroep die men aan wil spreken – de gemiddelde achtuurjournaal kijker is 57 jaar – en in het kielzog daarvan de nieuwspresentatie.

Arabische lente
Dat de oorlog niet gewonnen wordt met een sidekick die af en toe wat social feeds de ether instuurt, die kunnen we immers zelf ook wel lezen, begrijpt men bij de NOS. Het betekent keuzes om breaking stories bijvoorbeeld op ‘gunstigere’ tijden te brengen, of het bijhouden van thematische blogs. In 2011 al toonde Al Jazeera het nut hiervan tijdens de Arabische lente.

Like het redactieplan
Het jongere broertje ‘NOS op 3’ deelt de uitkomsten van de ochtendlijke redactievergadering waarin wordt besloten welke onderwerpen die dag op Facebook worden behandeld. De onderwerpen worden op basis van discussies en votes ingekort, toegevoegd of verwijderd.

NOS iPad

We winnen en ontdekken
Na het beluisteren van de Facebook keynote en de NOS presentatie is het veilig om te stellen dat social media ons veel heeft gebracht de laatste jaren en dat bedrijven vele wegen hebben gevonden om er geld mee te verdienen. Maar naast de vele creatieve uitspattingen worstelen toch veel bedrijven met de vraag  wat ze er nou ECHT mee moeten.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *