comment 0

Neuromarketing | #eday2013

Een opvallende nieuwkomer op eDay was het onderwerp  neuromarketing. Want als u dacht dat uw klanten daadwerkelijk een eigen wil hebben, dan heeft u dat mis. Neuromarketing richt zich op dát deel van ons gedrag wat we niet onder controle hebben. Ons reptielenbrein is wat een marketeer wil veroveren. Spreekt een product het reptielenbrein aan, dan kunnen er duizend argumenten volgen, de koop is dan allang gesloten. De argumenten om de koop vervolgens thuis te kunnen verantwoorden komen zo’n 300 milliseconden later.

Lach en ik print
Dat het brein zo werkt is bekend. Dat het een wetenschap is waar marketeers zich nu op storten is nieuw. De wetenschap wordt toegepast om bijvoorbeeld in de nabije toekomst gelaatsuitdrukkingen van klanten in winkels op waarde te schatten. Sensoren verwerkt in winkelschappen zijn in staat te zien aan een gelaatsuitdrukking, of een klant een product zou willen kopen. Men experimenteert met een systeem dat ter plekke een kortingsbon uitprint voor klanten met de juiste expressie, die langer dan gemiddeld blijven kijken.

Details zitten in de data
Paul Postma sprak in “de anatomie van de verleiding” over het combineren van neurowetenschap met data analyse. Bij Center Parcs kwam men er zo achter dat een klant gemiddeld drie maal de site bezoekt en de vierde maal pas boekt. Dan komt men nog één maal terug ná de boeking, waarschijnlijk om te bezien of men niet teveel heeft betaald. Gouden inzichten voor een bedrijf als Center Parcs.

Paul Postma: “Als u dacht dat u een vrije wil heeft, dan heb ik slecht nieuws. Dat is dus niet zo.”

Willen versus kunnen
We gebruiken dit soort technieken al lang. Usertesting met eyetracking en A/B testen zeggen iets over (krokodillen-)gedrag. Persuasive design is een hele beweging rond het ontwerpen voor “willen” gebruiken, waar usability juist gaat om “kunnen” gebruiken. Bart Schutz en Nathalie Nahai spraken over het testen van het gedrag online. Waarna men natuurlijk kan gaan optimaliseren.

Bart Schutz Online Dialogue

Bart Schutz: “Ik ben zoveel psycholoog, dat wanneer ik thuiskom ik vraag hoe het met mij gaat.”

Oude wijn, nieuwe kruiken
Het is een illusie, zeker met onze online omgevingen, dat we alles in één keer perfect kunnen bedenken. Het is essentieel om gedrag van uw klanten nauwlettend te analyseren. Neuromarketing biedt een manier om dat te doen.
En daar heb ik een zeer robuust antwoord op: user testing en analytics.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *